Dworzec kolejowy Zduńska Wola Karsznice z odtworzoną zabytkową elewacją [Zdjęcia]

Budynek dworca PKP Zduńska Wola Karsznice jest odnawiany i ma zyskać dawny blask. Kolej odtwarza jego zabytkowy wygląd. Trwa naprawa elewacji obiektu pochodzącego z lat 30. ubiegłego wieku. W tym roku Karsznice świętują 90-lecie, a dworzec to jedna z charakterystycznych budowli z okresu początków magistrali Śląsk - Porty.

Zabytkowy budynek dworca PKP Zduńska Wola Karsznice jest odnawiany na zlecenie PKP przez firmę Sadbud ze Rzgowa. Przewidziana jest naprawa i malowanie elewacji. Prace prowadzone są pod nadzorem konserwatora zabytków. Obecnie trwa już malowanie elewacji od strony ul. Karsznickiej.

Zakres prac na dworcu Zduńska Wola Karsznice to naprawa tynków na elewacjach, malowanie tynków, czyszczenie, uzupełnienie i impregnacja okładzin kamionkowych, między innymi w miejscach po wycięciu krat. Przewidziano także odnowienie reliefu z logo Polskich Kolei Państwowych na froncie budynku oraz konserwację zegara. PKP zleciła wymianę stolarki okiennej i renowację drzwi zewnętrznych, jak również uporządkowanie instalacji na elewacji. Konserwacji poddane zostaną również kraty, barierki oraz inne elementy metalowe które pozostaną na elewacji.

Dworzec PKP Zduńska Wola Karsznice powstał wraz z magistralą węglową Śląsk – Porty, budowaną w latach 30. ubiegłego wieku. Budynek dworca został zaprojektowany pod koniec lat trzydziestych XX w. i wybudowany w 1940 r. To przykład późnego art deco w architekturze, który co ciekawe, nie był charakterystyczny dla ówczesnych budynków kolejowych, a raczej dla gmachów publicznych wznoszonych w Polsce w latach dwudziestych XX w. Cechą charakterystyczną takich obiektów i tym samym budynku przy ul. Karsznickiej jest zauważalny porządek stylistyczny, symetria i geometryzacja wzorów. Budynki w tym stylu cechowała funkcjonalność, minimalizm z jednoczesnym detalem wzorniczym, takim jak okładzina fasad wykonywana z ceramicznych, odcinających się od fasady płytek.

Dworzec PKP Zduńska Wola Karsznice od kilkunastu lat nie pełni już funkcji przystanku, na którym pasażerowie czekają na pociągi i do nich wsiadają. Stacja Zduńska Wola Karsznice została otwarta w latach 30. XX w. w ramach magistrali węglowej łączącej Śląsk i porty. Budynek jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków.

W 2003 roku świętowano 70. rocznicę budowy magistrali węglowej Śląsk – Porty. Na budynku umieszczono wówczas tablicę pamiątkową.

Budynek stacji jest zamknięty od 2005 roku. Nie ma poczekalni ani kasy. W budynku są biura przewoźnika – firmy Lotos Kolej.

źródło: Urząd Miasta Zduńska Wola

Zdjęcia:


 

 

 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Infolinia

PKP Intercity

19 757

Przewozy Regionalne

703 20 20 20

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

(42) 205 55 15

Współpracujemy z

Ostatnie Posty

  • Brak postów do publikacji.
stat4u