9 października portal Zduńskowolskie Wieści Kolejowe wystosował list do Ministra Infrastruktury, władz wojewódzkich, powiatowych, miejskich z regionu w sprawie intensywnej akcji lobbingowej w sprawie odbudowy peronów na linii kolejowej 131 oraz 146.
17 września 2019r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na modernizację Magistrali Węglowej: LOT C – prace na linach kolejowych nr 131, 686, 687, 704 na odcinku Kalina (km 66,800) – Rusiec Łódzki (km 137,500). Jest to istotna inwestycja dla Województwa Łódzkiego jak i Śląskiego także z punktu odbudowania połączeń pasażerskich. Prędkość po modernizacji linii jaką mają osiągnąć pociągi ma wynieść 140 km/h, tym bardziej nie zrozumiały dla Nas jest brak modernizacji, a wręcz likwidacja obecnej infrastruktury pasażerskiej na stacjach Wręczyca, Kłobuck, Miedźno oraz Działoszyn. W naszej opinii takie podejście do kwestii dostępności do połączeń pasażerskich jest błędne i nie znajduje uzasadnienia.
Wart przypomnienia jest przykład rewitalizowanej linii 146 Chorzew Siemkowice – Częstochowa, gdzie PKP PLK również podjęło niezrozumiałą decyzję dotyczą likwidacji peronów. Obecnie jednak województwo łódzkie zastanawia się nad uruchomieniem przewozów pasażerskich na tej linii, jednak z powodu braku odpowiedniej infrastruktury na linii 146 i braku oficjalnych decyzji władz samorządowych i zarządcy infrastruktury, perspektywa ta się oddala.
Pragniemy również zauważyć, że spółka Przewozy Regionalne była zainteresowana korzystaniem m.in. z peronów stacji Działoszyn. W roku 2018 przewoźnik otrzymał zgodę Urzędu Transportu Kolejowego na uruchomienie wakacyjnego pociągu INTERREGIO relacji Katowice – Gdynia. Zgoda UTK na przydzielenie otwartego dostępu dotyczy trasy Katowice – Gdynia Główna – Katowice w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2024 r. (okres wykonywania przewozów od 1 lipca do 31 sierpnia danego roku)
Likwidację infrastruktury pasażerskiej na linii 131 oraz 146 można odbierać jako działania na szkodę Państwa, jako właściciela infrastruktury, a także samorządu i społeczeństwa. Brak tej infrastruktury spowoduje bowiem jeżeli nie obecnie to także w następnych latach brak możliwości ewentualnego odtworzenia obsługi pasażerskiej na tym obszarze w krótkim czasie. Tym samym będzie to równoznaczne z trwałym wykluczeniem komunikacyjnym lokalnej społeczności Powiatów Kłobuckiego oraz Pajęczańskiego i ograniczeniu możliwości rozwojowych.
Transport kolejowy ciągle dla wielu regionów pozostaje ważnym elementem integrującym i rozwojowym. W wielu miejscach transport kolejowy jest też jedyną, sensowną alternatywą dla rozwoju aktywności społecznej i zawodowej. Sytuacja taka ma też miejsce w przypadku linii kolejowej 131 oraz 146 i gmin na terenie Powiatu Kłobuckiego, Pajęczańskiego oraz Częstochowskiego.
Zmodernizowana linia 131 oraz 146 pozwoli ponownie na cywilizowany transport dla mieszkańców tego obszaru. Przy zastosowaniu nowoczesnego taboru i co ważne dostosowanego do potrzeb społecznych rozkładu jazdy połączenia pasażerskie staną się atrakcyjne. Jednakże, aby mogło to zostać zrealizowane konieczne jest utrzymanie infrastruktury pasażerskiej.