W 2004 roku nastąpiła liberalizacja rynku przewozów kolejowych w Polsce. Na podstawie uchwalonej w 2003 roku Ustawy o transporcie kolejowym stało się możliwe wprowadzenie konkurencji. Pojawienie się nowych operatorów było równoznaczne z wprowadzeniem na sieć PLK początkowo kilkudziesięciu, a wraz z upływem czasu kilkuset różnorakich lokomotyw spalinowych, elektrycznych a nawet spalinowych zespołów trakcyjnych. Często były to konstrukcje i serie, których wcześniej nie sposób było spotkać poza bocznicami zakładowymi. Zapraszamy do zapoznania się z zestawieniem taboru, jakim niezależni przewoźnicy wykonujący prace na torach PLK dysponowali na koniec 2015 roku.
Bartex Sp. z o.o. |
|
Tem2 |
296 |
CAPTRAIN POLSKA |
||
E186 |
127-7, 128-5, 133-5***, 134-3***, 138-4, 265-5 |
|
E189 |
210-8* |
|
EU07 |
148, 327 |
|
232 |
01**, 04**, 07**, 09** |
|
311D |
01, 02 |
|
* |
– |
Własność MRCE Dispolok |
** |
– |
Własność Captrain |
*** |
– |
Własność Angel Trains Cargo NV/SA, Antwerpen |
Cemet S.A. |
|
SM42 |
2027, 2034, 2083, 2101, 2105, 2273, 2423, 2461 |
TEM2 |
158, 160, 161, 201 |
401Da |
230, 275, 319, 345, 445, 489 |
Centrum Logistyczne w Łosośnej sp. z o.o. |
|
M62 |
961 |
TEM2 |
168 |
409Da |
234 |
GRUPA CTL |
||
CTL CHEMKOL |
||
TEM2 |
014, 020, 050, 229 |
|
CTL EXPRES |
||
SM42 |
2073, 2306 |
|
CTL KARGO POLICE |
||
SM42 |
2263, 2491, 2520 |
|
TEM2 |
117, 128, 292, 293 |
|
401Da |
166, 241, 330 ,464 |
|
CTL KOLZAP |
||
T448P |
010, 040, 087 |
|
SM42 |
2076, 2078, 2113, 2247, 2531 |
|
CTL LOGISTICS |
||
ET21 |
66. 70 |
|
ET22 |
R004, 955 |
|
E186 |
266-3● |
|
E189 |
207-4***, 209-0***, 803-0***, 806-3***, 843-6*** |
|
182 |
005-9**, 007-5**, 011-7**, 013-3**, 024-0**, 026-5**, 034-9**, 037-2**,040-6**, 042-2** ,048-9**, 052-1**, 055-4**, 057-1**, 058-8**, 065-3**, 070-3**, 071-1**, 074-5**, 075-2**, 078-6**, 081-0**, 085-1**, 086-9**, 092-7**, 094-3**, 100-8**, 108-1**, 112-1**, 116-4**, 118-0**, 120-6**, 121-4**, 143-8**, 147-9**, 152-9**, 155-2**, 156-0**,157-8**, 160-2**, 161-0**, 163-6** |
|
S200 |
275, 287, 2106, 2139 |
|
SM42 |
2076, 2078, 2113, 2231, 2247, 2312. 2321, 2322, 2323, 2375, 2386, 2453, 2462, 2531, 2570, 2634, 2636, 2640, 2664 |
|
ST43 |
R001, R003, R004, R005, R006, R007(252 021-1), R08 (252.019-5), R010, R011, R012, R013 (252.022-9), R014, R015 |
|
TEM2 |
106, 148, 196, 227, 239, 241, 269 |
|
* |
dzierżawa z Unikol Railway Workshop SC Kostrzyn |
|
** |
Własność spółki Koleje czeskie |
|
*** |
Własność MRCE Dispolok |
|
CTL LOK |
||
ET21 |
M012, 23 |
|
CTL RAIL |
||
ET21 |
015, 17, 18, 20, 22, 71, 106, 108, 163 |
|
ET22 |
R001, R002, R003, R005, RS003/143, 468, 201E-RS001/477, 201E-RS002/408 |
|
TEM2 |
105, 129, 232 |
|
CTL TANKPOL |
||
SM42 |
2189 |
|
TEM2 |
037, 118, 131 |
|
CTL TRAIN |
||
Ls1200 |
16 |
|
SM30 |
599 |
|
SM42 |
2145, 2159, 2179, 2232, 2251, 2289, 2359, 2519, 2643, 2670 |
|
S-200 |
275 |
|
TEM2 |
015, 021, 069, 080, 087, 088, 096, 100, 140, 141, 203, 204, 210, 226, 253, 259, 261, 262, 284, 295 |
|
CTL TRANS PORT |
||
SM42 |
2257, 2547 |
GRUPA DB SCHENKER |
||
DB SCHENKER RAIL POLSKA |
||
3E/1 |
001, 002, 003, 004, 005, 007, 009, 30, 31, 39, 42, 44, 45, 46, 53, 54, 55, 56, 063, 74, 76, 86 |
|
182 |
028, 087, 096, 129, 153 |
|
5170 |
021-7, 035-7, 036-5, 037-3, 038-1, 039-9, 040-7, 041-5, 042-3, 043-1, 044-9, 045-6, |
|
(X4-E) |
046-4, 047-2, 048-0, 049-8, 050-6, 051-4, 052-2, 053-0, 054-8 |
|
E189 |
151-4*, 158-9*, 024-1*, 025-8*, 027-4*, 028-2*, 029-0*, 030-8* |
|
BR232 |
005-9, 045-5, 092-7, 105-7, 141-2, 189-1, 293-1, 294-9, 303-5, 333-5, 356-6, 411-9, 416-8, 443-2, 446, 512-4, 660-1 |
|
JT42 |
66146, 66153, 66157, 66159, 66163, 66166, 66173, 66180, 66189, 66196, 66220, |
|
CWR |
66227, 66237, 66248 |
|
Ls800 |
2037, 2111, 2125, 2227, 2286, 2298, 2327, 2350, 2351, 2352, 2356, 2441, 2457, 2485, 2598 |
|
Ls1000 |
2 |
|
Ls1200 |
13 |
|
S-200 |
229, 232, 233, 249, 250, 251, 252, 253, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 263, 264, 267, 268, 269, 272, 273, 276, 279, 280, 282, 283, 284, 294, 295, 297, 298, 299, 2101, 2102, 2108, 2109, 2110, 2123, 2124, 2125, 2133, 2138 |
|
SM30 |
551, 666, 844, 1031, 6429 |
|
SM42 |
2032, 2115, 2153, 2227, 2286, 2287, 2298, 2302, 2311, 2352, 2356, 2441, 2485, 2540, 2598, 2644 |
|
T448P |
001, 002, 003, 004, 005, 006, 007, 011, 012, 020, 022, 026, 029, 030, 032, 033, 034, 035, 036, 038, 039, 042, 056, 058, 059, 060, 062, 063, 064, 065, 069, 071, 074, 089, 094, 095, 096, 097, 099, 105, 108, 115, 116, 117, 119, 120, 125, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 137, 139, 142 ,144, 145, 146, 151,152, 153, 154,160 |
|
TEM2 |
004, 013, 018, 019, 025, 027, 031, 036, 049, 079, 082, 083, 088, 090, 091, 092, 097, 102, 104, 110, 125, 134, 144, 163, 166, 170, 173, 174, 182, 186, 187, 190, 191, 195, 213, 214, 215, 216, 218, 219, 223, 224, 230, 233, 242, 252, 256, 258, 260, 261, 265, 278, 281, 282, 283, 305, 307 |
|
060Da |
930, 1003, 1048, 1457, 2306 |
|
311D |
04, 05, 08, 09, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
|
401Da |
137 |
|
6400 |
6444, 6445, 6453, 6480, 6485, 6487 |
|
TKh |
5353 |
|
* |
Własność MRCE Dispolok |
|
DB SCHENKR RAIL SPEDKOL |
||
SM30 |
718 |
DEPOL BYDGOSZCZ |
|
BR231 |
063, 07 046.6, 07 055.7, 07 060.7, 07 082.1, 07 090.4, |
SM42 |
2494 |
TEM2 |
176 |
DOLKOM WROCŁAW |
|
SM30 |
278, 1022 |
SM42 |
2266, 2303, 2422, 2473, 2475, 2487, 2508, 2525 |
401Da |
45 |
* |
Lokomotywa wydzierżawionaa z Alstom Konstal |
DOLNOŚLĄSKIE LINIE AUTOBUSOWE |
|
3E/1M |
006, 67, 368, 488 |
EU07 |
012, 062, 069, 134, 139, 144, 150, 182, 437, 460, 469, 493, 499 |
M62 |
1154, 1200, 1754 |
Ls1000 |
1 |
Ls1200 |
010, 026 |
SM42 |
2130, 2207, 2219, 2287, 2311, 2444, 2487, 2500, 2608, 2644 |
401Da |
57 |
ECCO RAIL |
|
EU07 |
043, 047, 088, 109, 148*, 166 |
3E/1 |
008,075 |
111Ed |
001 |
201Eo |
009, 010, 011 |
S200 |
296 |
SM42 |
2662 |
TEM2 |
024, 030, 032, 066, 193, 264 |
EURONAFT |
|
3E |
511 |
181 |
106-6, 120-9** |
M62 |
590 |
T448P |
008, 009, 109, 140 |
SM30 |
785 |
SM42 |
2271 |
060Da |
149-6, 297-6, 1341-1, 2332, 2386, 2394 |
740 |
642-2* |
* |
Lokomotywa wydzierżawiona z ZOS Zwolen |
** |
Lokomotywa wydzierżawiona z ALZA Cargo |
EUROTRANS MAŁASZEWICZE |
|
TEM2 |
089, 098, 279 |
FREIGHLINER POLSKA |
|
E186 |
244-0**, 245-7**, 249-9** |
E189 |
201-7*, 212-4*, 213-2*, 453-4*, 457-5* |
JT42CWR |
66012, 66603, 66604, 66605, 66606 |
JT42CWR - T1 |
66008, 66009, 66010, 66011, 66013, 66014, 66015, 66601, 66602 |
JT42CWRM |
66001, 66002, 66003, 66004, 66005, 66006, 66007, 653-10*, 6606, 6607 |
311D |
03, 06, 07 |
* |
Własność MRCE Dispolok |
** |
Leasing z RBS Asset Finance |
GATX |
|
SM42 |
7762 |
HAGANS LOGISTIC |
|
M62 |
1286 |
SM42 |
2429, 2467 |
INTER KOMTRANS GORZÓW WLKP. |
|
3E/1 |
75 |
TEM2 |
65 |
KOLEJ BAŁTYCKA SZCZECIN |
|
SM30 |
1115 |
SM42 |
2318 |
T448P |
105, 616, 629 |
TGM40 |
719 |
KOLEJE CZESKIE sp. z o.o. |
||
130 |
003-7*, 013-6*, 018-5*, 019-3* |
|
181 |
002-7**, 003-5**, 010-0**, 014-2**, 017-5*, 027-4**, 029-0*, 031-6*, 036-5*, 050-6**, 073-8*, 078-7**, 083-7**, 100-9**, 116-5**, 131-4**, 133-0** |
|
182 |
001-8**, 025-7*, 054-6*, 064-6*, 101-6*, 105-7**, 107-3**, 111-5*, 123-0**, 162-8*, 164-4* |
|
* |
Pojazd wydzierżawiony do STK Wrocław |
|
** |
Pojazd wydzierżawiony do Lotos kolej |
KOLPREM |
||
183 |
020-7**,029-8** |
|
M62 |
1202, 1241, 7038 |
|
SM30 |
901 |
|
SM42 |
2167, 2198, 2269, 2300, 2307, 2309, 2341, 2343, 2344, 2345, 2348, 2350, 2357, |
|
2358, 2360, 2362, 2363, 2364, 2365, 2380, 2381, 2382, 2383, 2398, 2400, 2401, |
||
2402, 2403, 2404, 2406, 2416, 2417, 2418, 2426, 2436, 2437, 2440, 2451, 2452, |
||
2468, 2469, 2516, 2526, 2620, 2638, 8520, 8574, S412, S413, S414, S417, |
||
S418, S419, S420, S421, S422, S423, S424, S425 |
||
S200 |
206, 207, 216, 217, 219, 224, 225, 227, 228, 232, 240, 241, 242, 243, 244, 248, 250, 251,252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262 |
|
TEM2 |
034, 045, 046, 053, 054, 055, 056, 057, 130, 133, 135, 136, 137, 139, 179, 180, 245, 308, 309 |
|
BR232 |
035, 037-2 |
|
401Da |
82 |
|
409Da |
078, 521 |
|
6Dg |
145 |
|
6Di |
1 |
|
16D |
008, 009 |
|
UFO |
8837* |
|
* |
– |
Pojazd elektryczny, tzw. dopychacz, powstał w wyniku przebudowy lokomotywy SM42 |
** |
|
Dzierżawa z Bulk Transshipment Slovakia |
KOLINSTAL Rybnik |
|
SM42 |
2334 |
KOLTAR |
|
M62K |
1077,1331 |
SM42 |
2066, 7581, 7761 |
6Dg |
033, 046, 100 |
TEM2 |
002, 017, 078, 122 |
KOTLARNIA |
|
SM42 |
2353 |
TEM2 |
001, 041, 043, 052, 074, 085, 093, 107, 116, 123, 124, 142, 149, 156, 157, 188, 234, 277 |
LOKOMOTIV |
|
EU07 |
009, 080, 089, 093, 141, 157, 162, 180, 199, 465 |
3E |
261, 331 |
140 |
052-6 |
201Eo |
007, 008, 009, 010, 011, 012, 013, 014 |
BR231 |
14 |
M62 |
1007, 1151, 1681, 1686, 1705, 1769, 1843, 3518 |
SM30 |
709, 940, 975, 987, 989 |
SM42 |
092, 113, 2048, 2055, 2097, 2108, 2134, 2147, 2188, 2196, 2224, 2230, 2326, 2410, 2427, 2446, 2477, 2495, 2502, 2506, 2515, 2525, 2539, 2563, 2564, 2595, 2603 |
S200 |
512, 528 |
TEM2 |
059, 073, 077, 094, 099, 101, 146, 310 |
232 |
90 |
401Da |
063, 124, 181, 207, 267 |
409Da |
537, 745 |
LOTOS KOLEJ |
||
E186 |
136-8*, 137-6*, 139-2*, 141-8*, 146-7*, 147-5*, 271-3*, 272-1*, 273-9*, 274-7*, 276-2* |
|
6AGTC |
005, 006, 007, 008, 009 |
|
483 (5170) |
012-6, 013-4, 017-5, 018-3, 019-1, 015-9, 016-4 |
|
BR285 |
121, 122, 123, 124, 125, 126, 126, 127, 128, 129, 130 |
|
SM42 |
2208, 2283, 2320, 2331, 2600, 2615, 2650, 2656 |
|
6Dg |
147, 148, 149, 153, 155 |
|
* |
Lokomotywa wyleasingowana z Railpool GmbH, München |
LUBELSKI WĘGIEL BOGDANKA S.A. |
|
S-200 |
235, 245, 247, 277, 278, 281, 2105, 2107, 2111, 2121, 2122, 2127, 2135, 2136, 2137 |
MAJKOLTRANS |
|
EU07 |
082, 083, 239, 417 |
SM03 |
385, 396 |
SM30 |
310, 394, 1096, 1103 |
SM42 |
411, 2135, 2236, 2442, 2572, 2605, 2610 |
TEM2 |
068, 5455 |
401Da |
029, 248, 257, 263, 403, 467 |
Moris |
|
SM42 |
2260, 2580 |
NBE Rail Polska |
|
264 |
002-7, 005-0, 007-6 |
NEWAG Nowy Sącz |
|
SM42 |
700/17, 700/34, 700/35, 700/38 |
6Dg |
101, 139, 140 |
401Da |
700/28 |
NKN Usługi Kolejowe Projektowanie Budownictwo Transport Sp. z o.o. w Szczecinie |
|
SM42 |
2560, 2619 |
401Da |
056, 069, 335, 384, 451 |
ORION Kolej |
|
EU07 |
070, 158, 183, 238, 399, 441, 455, 473 |
M62 |
1202, 1205, 1207, 1293, 1296, 2848, 7039 |
SM42 |
2167, 2209, 2218, 2223, 2303, 2433, 2455, 2582, 8951, 9364 |
S200 |
232, 266, 270, 286 |
TEM2 |
211, 255, 257, 285 |
6Dm |
1 |
060Da |
2335 |
ORLEN KOLTRANS PŁOCK |
|
3E |
100 |
E186 (5270) |
001-8, 002-6, 003-4, 248-1, 250-7, 261-4**, 262-2**, 263-0*, 264-8*, 267-1* |
M62 |
0295, 1274, 1684, 1685, 1848, 2087 |
SM42 |
2081, 2503, 2504, 2518, 2612 |
T448P |
048, 053, 113, 157 |
TEM2 |
022, 076, 084, 114, 119, 120, 153, 154 , 169, 199 ,200, 202, 228, 248, 250, 290 |
401Da |
109, 175, 422 |
* |
Własność firmy Akiem |
PUNIK KRAKÓW |
|
6Dg |
025, 026 |
POL-MIEDŹ TRANS |
||
3E/1M |
201, 202 |
|
183 |
002-5, 018-1, 023-1, 033-0, 039-7, 040-5 |
|
483 |
201, 202 |
|
409Da |
543 |
|
6Dg |
038, 039, 055, 056, 102, 103, 141, 142, 143, 144, 150, 151, 152, 156 |
|
BR232 |
49 |
|
Ls800 |
2012, 2016, 2038, 2052, 2068, 2142, 2149, 2162, 2211, 2213, 2546, 2548, 2578, 7582, 7583, 7949 |
|
Ls1200 |
027, 028, 029, 030 |
|
M62 |
0161, 1186, 1199, 1208, 1211, 1793, 1841, 1845, 3101, 3102, 3103, 3104 |
|
T448P |
158,159 |
|
TEM2 |
033, 039, 040, 183, 297, 299, 300 |
POŁUDNIOWY KONCERN WĘGLOWY |
|
SM42 |
2154, 2184, 2185, 2221, 2333, 2465, 2569, 7763 |
401Da |
232 |
POZBRUK |
|
BR232 |
3 |
401Da |
436 |
PPM-T GDAŃSK |
|
SM03 |
86, 237 |
SM42 |
2122, 2568, 2601 |
PRZEDSIĘBIORSTWO NAPRAWY INFRASTRUKTURY |
|
Zakład mazowiecki w Warszawie |
|
SM42 |
562, 2131, |
SM03 |
59, 75 |
Zakład śląski w Katowicach |
|
SM42 |
43 |
Zakład wschodni w Radomiu |
|
SM42 |
1012, 1153, 2646, 2648 |
Zakład zachodniopomorski w Stargardzie Szczecińskim |
|
SM42 |
8578 |
RAIL POLSKA |
|
121 |
038-4 |
140 |
059-7, 074-6, 097-7 |
183 |
003-3*, 014-0*, 015-7, 016-5*, 024-9, 027-2*, 031-4*, 035-5, 036-3, 044-7* |
201Eo |
001, 002, 003, 004, 005, 006 |
Ls300 |
905 |
Ls800 |
2087, 2164, 2177, 2214, 2510 |
M62 |
1209, 1225, 1261, 1292, 1300, 1478, 1532, 1688, 1708, 2987, 2990, 3200, 3424 |
M62M |
001, 002, 003, 004, 005, 006, 007*, 008*, 009*, 010*, 011*, 012, 013*, 014, 015, 016, |
017, 018, 019 |
|
TEM2 |
051, 121, 222, 225, 240, 247, 249, 294 |
401Da |
261 |
* |
Dzierżawa z Bulk Transshipment Slovakia |
SKPL Zbiersk |
|
LDH45 |
25 |
Ls60 |
114 |
S200 |
304(770 526-2)* |
SM04 |
497 |
SM30 |
892 |
TGM40 |
0509, 0586, 716, 718 |
401Da |
216 |
* |
Lokomotywa wydzierżawiona ze spółki CZ LOKO |
S&K TRAIN TRANSPORT |
|
M62 |
1556, 1891, 3554 |
SM03 |
160 |
SM31 |
25 |
SM42 |
2029, 2622 |
TGM40 |
587 |
401Da |
078, 215 |
SPEDKOKS Dąbrowa Górnicza |
|
SM42 |
2094, 2112, 2172, 2514, 2544 |
TEM2 |
152, 236, 237, 244, 261, 272, 273, 274, 275, 276, 287, 288, 289 |
STK sp z o.o. Wrocław |
||
140 |
042-3, 079, 099-3 |
|
141 |
014, 045 |
|
181 |
009-2*, 015-9, 017-5, 018-3, 026-6*, 039-9*, 047-2*, 049-8*, 055-5*, 058-9*, 060-5*, 061-3, 062-1*, 065-4*, 074-6*, 077-9*, 081-1*, 085-2^^, 088-6*, 089-4*, 092-8*, 104-1*, 107-4**, 112-4*, 114-0*, 126-4*, 138-9*, 144-7* |
|
182 |
002-6^ |
|
183 |
007-4, 009-0, 010-8, 028-0, 032-2 |
|
6AGTC |
001, 002, 003, 004 |
|
M62 |
1242, 1812 |
|
S-200 |
301, 302, 303, 529 |
|
SM42 |
2474, 2502*** |
|
T448P |
077, 093, 122, 141 |
|
409Da |
540, 745 |
|
* ** |
Pojazd wydzierżawiona do Lotos Kolej |
|
*** |
Pojazd wydzierżawiona do Transoda Inowrocław |
|
^ |
Pojazd wydzierżawiony z Lokomotiv |
|
^^ |
Własność DPOV |
|
|
Pojazd wydzierżawiony do spółki Kolej Bałtycka |
TABOR DĘBICA |
|
EU07 |
113, 121 |
ET22 |
1034-5281 |
M62 |
1690, 1703 |
SM30 |
670 |
SM42 |
2140, 2160, 2292, 2334, 2543 |
S200 |
200, 246 |
TEM2 |
035, 038, 063, 181, 298 |
401Da |
135,217, 383 |
409Da |
231, 357 |
TABOR SZYNOWY OPOLE |
|
EU07 |
076, 078, 124, 133, 169, 185, 187, 188, 217, 222, 223 |
M62Y |
345-8, 346-6 |
409Da |
122, 804 |
TRACK TEC |
|
401Da |
127, 365 |
TEM2 |
016, 175, 266 |
EU07 |
068, 145, 196, 215, 242 |
TRAKCJA PRKiI WROCŁAW |
|
Ls800 |
2015, 2183, 2351, 2376, 2377, 2471, 2599, 2625 |
Ls1200 |
9 |
SM30 |
858 |
060Da |
2415-2, 003 |
409Da |
341 |
TRANSCHEM Włocławek |
|
E186 |
129-3*, 135-0*, 429-7**, 430-5** |
T448P |
046, 047, 080, 081, 100, 114 |
* |
Lokomotywa wydzierżawiona z firmy Alpha Trains NV/SA Antwerpen |
** |
Lokomotywa wydzierżawiona z firmyRailpool GmbH, München |
TRANSKOL Kielce |
|
401Da |
300 |
TRANSODA Inowrocław |
|
181 |
028-2, 121-5* |
Ls800 |
2541 |
S200 |
530 |
T448P |
051, 052, 084, 090, 092 |
* |
Dzierżawa z ZOS Zvolen |
TORPOL Poznań |
|
SM42 |
2561 |
WAM |
|
EU07 |
047*, 206* |
SM42 |
2431** |
* |
Dzierżawa z ZNTK Oleśnica |
** |
Dzierżawa z El-Tor Koło |
WISKOL |
|
4E |
4 |
201E |
277 |
401Da |
276 |
SM42 |
2100, 2163, 2373, 2386, 2390, 2420, 2453, 2524, 2583 |
ZIK Sandomierz |
|
M62 |
0837, 2006 |
SM42 |
2098 |
TEM2 |
162, 251 |
401Da |
336 |
ZRK – DOM Poznań |
|
SM42 |
2641 |
ZUE KRAKÓW |
|
SM30 |
830 |
SM42 |
2161, 2292, 2581, 2609, 2625 |
Stan na 31.12.2015
Komentarze
W wykazie nie zostały też uwzględnione krótkoterminowe dzierżawy/wynajmy/wypożyczenia i nie będą uwzględniane. Zestawienie jest wykazem przynależności lokomotyw do właścicieli lub w przypadku pojazdów dzierżawionych z zagranicy dysponentów na terenie Polski.
W artykułach zamieszczanych w portalu staramy się możliwie w pełnym zakresie weryfikować materiały źródłowe. Niestety nikt z nas nie jest nieomylny i czasem pojedyncze przypadki błędów mogą się zdarzyć. Stąd też jeżeli posiada Pan materiały które mogą być pomocne przy tworzeniu publikacji serdecznie zapraszamy do współpracy ;)
Obecnie jestem na etapie przygotowywania zaktualizowanych zestawień, które powinny pojawiać się na portalu w I kwartale 2017 roku. Jeżeli jest Pan w posiadaniu materiałów do tego zagadnienia zapraszam do kontaktu ze mną ;)
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.