Szybciej pociągiem do Łodzi, zmodernizowane perony, nowe przejazdy i tunele. To tylko niektóre efekty zakończonej modernizacji linii numer 14 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola. Zakończoną inwestycję Polskie Linie Kolejowe S.A. podsumowały na stacji w Zduńskiej Woli.
Inwestycja poprawi dojazdy koleją do Łodzi ze Zduńskiej Woli, Sieradza i Pabianic. Od czerwca czas podróży na odcinku Zduńska Wola-Łódź Kaliska, dla najszybszych pociągów o ponad 1/3. Z 45 minut przed modernizacją do nawet 28 minut obecnie dla najszybszych pociągów. Modernizacja usprawni szybkie połączenia międzyregionalne do Krakowa, Poznania, Szczecina, a także między Wrocławiem, Warszawą i Białymstokiem.
Nowe perony i tunele
W ramach przeprowadzonych prac zmodernizowano nie tylko torowisko i sieć trakcyjną. Znacznej poprawie uległ też komfort obsługi podróżnych. Zbudowano nowe perony na wszystkich stacjach i przystankach (z wyjątkiem przystanku Borszewice, gdzie remont przeprowadzono kilka lat przed rozpoczęciem prac modernizacyjnych - przyp. Red.).
Stacja Zduńska Wola – zostały zbudowane nowe, wyższe, wygodniejsze perony 1 i 2, wyposażone w ławki i wiaty. Mieszkańcy korzystają z podziemnego przejścia na perony. Obiekt połączy dwie części miasta. Przejście wyposażone jest w trzy winy ułatwiające poruszanie się osobom o ograniczonej sprawności, a także podróżnym z ciężkim bagażem.
W Łasku łatwiejszy dostęp do pociągów zapewnia nowy wysoki peron wyspowy. Mieszkańcu Łasku mogą także korzystać ze zmodernizowanej stacji Kolumna.
W Pabianicach także zbudowany został nowy, wyższy peron wyspowy. Na stacji wybudowane zostało nowe przejście podziemne, wyposażone w windy.
Czy będzie szybciej?
Duże emocje wśród lokalnej społeczności budzi fakt, że trwający tak długo remont przyniósł poprawę parametrów jedynie do prędkości 120 km/h Pociągi pasażerskie mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, a towarowe 80 km/h. Czy jest jednak możliwe, aby w przyszłości prędkość została jeszcze podniesiona? Zakończona właśnie modernizacja pozwoliła na podniesienie parametrów
Technicznie linia jest przygotowana do podniesienia prędkości do 160 km/h i taka możliwość jest rozważana w przyszłości. Jednak czy do tego dojdzie zależy od wysokości środków finansowych, jakie zostaną przyznane na kolej w kolejnej perspektywie finansowej - mówi Rafał Wigusiak z Biura Prasowego PKP PLK S.A. w rozmowie z zwk.
Modernizacja w liczbach:
Wymianę 42 km toru i sieci trakcyjnej na trasie Łódź Kaliska – Zduńska Wola (80 km toru pojedynczego i tyle kilometrów sieci trakcyjnej)
Zmodernizowano lub wyremontowano 5 wiaduktów i 12 mostów\
Zmodernizowano 34 przejazdy kolejowo-drogowe, w tym na 12 przejazdach zamontowano urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej
Zmodernizowano 6 nastawni, z których sterowany jest ruch na całym odcinku
Zbudowano nowe perony na 7 stacjach i przystankach
Projekt „ Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola- Ostrów Wlkp., Etap I: Łódź Kaliska-Zduńska Wola” jest realizowany w formule projektuj i buduj. Całkowity koszt prac, współfinansowanych ze środków unijnych CEF „Łącząc Europę” to niemal 387 min zł brutto. Dofinansowanie wynosi 87% wartości.