Jesteś tutaj: Start
PKP Intercity zaprezentowała dzisiaj plan uruchomienia kilkunastu nowych tras przebiegających przez małe i średnie miasta. Realizacja całego planu będzie możliwa dzięki nowemu taborowi - hybrydowym zespołom trakcyjnym, lokomotywom hybrydowym i klasycznym składom spalinowym. Wśród nowych tras obsługiwanych nowym taborem znajdzie się połączenie Kraków – Gdynia przez Katowice, Zduńską Wolę Karsznice, Płock.
PKP Intercity podjęło decyzję, która otwiera zupełnie nowy rozdział w historii polskiej kolei dalekobieżnej. Dotrzemy do 14 miejscowości, które dotąd nie były uwzględnione na mapie połączeń dalekobieżnych. To przełom – bo po latach przerwy wracamy do miejsc, w których pociągi pasażerskie nie zatrzymywały się od 20, 30, a nawet 40 lat. – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
- Mapa nowych połączeń obejmie wszystkie regiony kraju. Ich uruchomienie będzie możliwe dzięki współpracy PKP Intercity z polskimi producentami taboru - stwierdził wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Siatka połączeń PKP Intercity obsługiwanych nowymi pojazdami hybrydowymi i spalinowymi została skonstruowana tak, aby zapewnić dostęp do pociągów dalekobieżnych mieszkańcom małych oraz średnich miast, w tym 14 miejscowościom, do których pociągi pasażerskie od wielu lat nie kursowały. Około 440 tys. Polaków ponownie będzie miało dostęp do pociągów dalekobieżnych.
Nowe trasy przez małe i średnie miasta
35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe będzie obsługiwało następujące trasy:
Warszawa – Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo);
Białystok – Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
Kraków – Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Zduńską Wolę Karsznice, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
Warszawa – Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);
Kraków – Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);
Warszawa – Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
Gdynia – Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
Poznań – Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
Kraków – Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
Kraków – Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę);
Warszawa – Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
Gdynia – Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).
Połączenia będą systematycznie uruchamiane wraz z odbiorami 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych, na które w 2024 r. PKP Intercity podpisało umowę z nowosądecką firmą NEWAG. Pierwszy nowy pojazd trafi do przewoźnika na początku 2027 r., a wszystkie zostaną przekazane przez producenta do końca drugiego kwartału 2029 r. Będą one kursowały w relacjach krajowych w ramach ekonomicznej kategorii InterCity (IC) i to głównie dzięki tym pociągom będzie można uruchomić nowe trasy.
Komfortowe pociągi dla różnych grup podróżnych
W każdym nowym hybrydowym zespole trakcyjnym będzie 177 miejsc siedzących (156 w drugiej klasie i 21 w pierwszej). Składy wyposażone będą m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy siedzeniach czy indywidualne oświetlenie. Konstrukcja i design są odpowiedzią na potrzeby różnych grup pasażerów. Dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej i poruszających się na wózkach przewidziana została specjalna strefa zapewniająca więcej przestrzeni i pozwalająca na wygodną podróż. Część dla rodzin z dziećmi wyposażona będzie w stoliki ze stałą planszą do gry oraz schowkiem na kostkę. Wychodząc naprzeciw potrzebom rowerzystów, uwzględnione zostały miejsca stojące na rowery. W pojazdach przewidziane są automaty vendingowe, a także przedział drużyny konduktorskiej. Bezpieczeństwo podróżowania zapewni Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS.