Jesteś tutaj: Start
W tym roku mija 90 lat od uruchomienia linii kolejowej Kalety-Wieluń-Podzamcze. W najbliższą sobotę (3 września) odbędą się uroczystości jubileuszowe. Na stację Wieluń-Dąbrowa przyjedzie zabytkowy pociąg parowy.Skład napędzany parowozem Ty42-24 planowo ma pojawić się na stacji Wieluń-Dąbrowa 3 września o godz. 11.24. Przyjedzie tutaj z uczestnikami uroczystości z Tarnowskich Gór.
- Jest to pięknie odrestaurowany i zadbany parowóz ze skansenu kolejowego w Pyskowicach. Podczas postoju każdy chętny będzie mógł zwiedzić zabytkowy pociąg - zaprasza Stanisław Kokot, organizator jubileuszowych uroczystości.
Ale to nie koniec atrakcji. Na stacji Wieluń-Dąbrowa zaplanowano również występy artystyczne. Na powitanie pociągu retro zagra Młodzieżowa Orkiestra Dęta z Strzelec Wielkich. Po odczytaniu życiorysu Józefa Nowkuńskiego, budowniczego linii kolejowego ze Śląska przez Wieluń do Wieruszowa, wystąpi zespół śpiewaczy Jankowskie Wolanki.
Uroczystości na stacji Wieluń-Dąbrowa potrwają pół godziny. Jubileuszowy pociąg odjedzie o godz. 11.54 do Herbów Nowych. Tam zaplanowano m.in. odsłonięcie okolicznościowego obelisku, poświęconego budowniczym, emerytom i pracownikom kolejowym. Udział w ceremonii zapowiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Jak czytamy w „Sprawozdaniu Technicznym z budowy kolei Kalety – Podzamcze” myśl o budowie kolei datuje się z czasów wyniku Górnośląskiego Plebiscytu, po którym część dwutorowej kolei z Katowic do Poznania pozostała w rękach niemieckich. Wskutek tego polska komunikacja kolejowa ze Śląska do Wielkopolski musiała odbywać się drogą okrężną przez korytarz kluczborski z dużą stratą dla polskich kolei i ludności dwóch najbardziej uprzemysłowionych dzielnic Rzeczypospolitej Polskiej. Decyzja o budowie alternatywnego szlaku zapadła w czerwcu 1925 roku, kiedy prezydent RP ogłosił ustawę, upoważniającą rząd do budowy nowej drogi żelaznej.
Budowa linii przez Wieluń była jedną z największych inwestycji okresu międzywojnia. Jej realizację powierzono Towarzystwu Robót Inżynieryjnych z Poznania, a budową kierował inżynier Józef Nowkuński (był on również budowniczym magistrali węglowej Śląsk-Porty). Rozpoczęta 23 lipca 1925 r. budowa poszła bardzo sprawnie. Już jesienią 1926 roku na uroczyste otwarcie szlaku kolejowego przez Wieluń zjechali m.in. premier Kazimierz Bartel oraz ministrowie.
źródło: wielun.naszemiasto.pl