Już mija miesiąc, odkąd zaczął obowiązywać rozkład jazdy 2018/2019 w związku \ tym zapraszamy do dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i obserwacjami, dotyczącymi zapełnienia składów kursujących przez nasz region.
Na początek kilka informacji, dotyczących tego tematu, z moich podróży:
20.12.2018
PR, Regio 71502 Poznań-Łódź Kaliska, EN57AL-2121, frekwencja ok. 30%.
Wymiana podróżnych: Sieradz +10/-5, Sieradz Warta +3/-1, Sieradz Męka 0/0 Męcka Wola 0/-1
31.12.2018
PKP Intercity, TLK 83170 USTRONIE Kołobrzeg-Przemyśl Główny.
Zestawienie: EP07-541+2 kl., 2 kl, 1 kl, 2 kl, 2 kl, sypialny, kuszetka, sypialny (ostatnie dwa wagony tylko do Krakowa Głównego).
Frekwencja:
dla odcinka Zduńska Wola Karsznice-Rzeszów Główny średnio w granicach 50%.
dla odcinka Rzeszów Główny-Przemyśl Główny około 35-40%
Wymiana podróżnych:
Zduńska Wola Karsznice +4/0, Częstochowa Stradom +15/-20, Koniecpol +10/-3
Włoszczowa +10/-5, Kielce +20/-30, Jędrzejów +2/-2, Sędziszów 0/-1, Miechów +2/0,
Kraków Główny +40/ok.- 60, Kraków Płaszów +20/-10, Bochnia +2/-4, Brzesko Okocim 0/-2
Tarnów +10/-10, Dębica +2/-10, Ropczyce 0/0, Sędziszów Młp. 1/0, Rzeszów Główny +10/-40
Łańcut, Przeworsk, Jarosław wysiadających 2-5 osóby, nikt nie dosiadał, Radymno – bez wymiany podróżnych, Przemyśl Zasanie 0/-15
Pozwolę sobie w przypadku tego pociągu na mały, nieco subiektywny komentarz.
W momencie gdy światło dzienne ujrzał projekt rozkładu jazdy 2018/2019 i gdy okazało się, że ten budzący wiele emocji w środowiskach branży kolejowej pociąg zmieni trasę, pojawiły się masowe słowa krytyki, wieszczące mu rychły upadek. Koronnym argumentem używanym przy tej okazji przez osoby negujące sens tego połączenia, na tej trasie był fakt, że pociąg pomija Warszawę oraz to że pojedzie przez tutaj cytat: „pola i lasy węglówki” będący w swej istocie wyrazem pogardy dla społeczności zamieszkujących te obszary.
Tym czasem nic takiego się nie stało. Pociąg nie wozi powietrza, a ludzi. Fakt może nie jest to tak duża frekwencja jak w przypadku kursowania przez miasto stołeczne, ale takiej chyba nikt nie oczekiwał.
Na podstawie własnych obserwacji oraz uzyskanych informacji dotyczących innych dni w grudniu można powiedzieć, że pociąg ten regularnie ma frekwencję nie mniejszą niż 50-60%, a pamiętajmy, że to raptem miesiąc od zmiany trasy, w dodatku pociąg został skierowany na obszar, gdzie społeczności lokalne zostały w ostatnim czasie„odzwyczajone” od tego, że istnieje całoroczne połączenie dalekobieżne i jednak trzeba nieco czasu, aby te społeczności ponownie przekonały się do kolei dalekobieżnej na ciągu Północ-Południe.
Okazało się też zresztą nie po raz pierwszy, że nie wszystko musi jeździć przez Warszawę ,a miasto stołeczne nie jest przysłowiowym (zwóaszcza kolejowym) „pępkiem świata” (czytaj Polski).
Transport dalekobieżny (regionalny zresztą też) nawet przez takie „pola i lasy” jak widać może mieć sens i wcale pociąg nie musi jechać przez Warszawę, aby byli chętni do podróży. , Jednak aby było to możliwe, pasażerowi należy dać dobrą ofertę, należałoby nawet powiedzieć, że trzeba dać w ogóle jakąkolwiek ofertę. Tutaj ofertę dano, jest więc szansa że i potencjalni pasażerowie to docenią. Aczkolwiek niestety istnieje zagrożenie, że jest to oferta tylko na jeden rok a podróżni z „pół i lasów” za rok ponownie pozostawieni zostaną bez całorocznych połączeń pasażerskich.
01.01.2019
PR, regio 61522 Wrocław-Sieradz (Łódź), EN57-1450
Frekwencja dla odcinka Ostrów Wlkp.-Kalisz ok. 70% (dużą grupa stanowili podróżni przesiadających się w Ostrowie z pociągu regio Poznań-Ostrów). Dla odcinka Kalisz-Sieradz ok. 50%
Wymiana podróżnych:
Ociąż, Czekanów 0/-1, Skalmierzyce 1/-4, Kalisz Szczypiorno 0/0, Kalisz +10/-30, Kalisz Winiary 0/0
Opatówek 0/-1, Radliczyce 0/-1, Skalmierz 0/-2, Błaszki +4/-6, Sędzice 1/-2.
Na stacji Sieradz pociąg zakończył bieg, dalsza podróż na odcinku do Łaku realizowana była autobusem zastępczym. W Sieradzu wysiadło ok. 50 pasażerwó, z czego 44 kontynuowało podróż dalej.
Łącznie z Sieradza wyjechało 48 pasażerów (4 osoby rozpoczęły podróż w Sieradzu). Niestety przewoźnik podstawił zbyt mały pojazd, przez co kilkoro podróżnych na odcinku do Zduńskiej Woli podróżowało na stojąco. W Zduńskiej Woli po wcześniejszym zgłoszeniu przez drużynę konduktorską przewoźnik podstawił drugi autobus. Warto tutaj zaznaczyć, iż zgłoszenie było zrealizowane już za Opatówkiem, jednakże przewoźnik nie zdążył dojechać drugim autobusem do Sieradza.
Pojazd podstawiony w Sieradzu nie był w pełni przygotowany do drogi. Największą niedogodnością, na którą zwracali uwagę podróżni był fakt, że w pojeździe było zimno.
Wymiana podróżnych na odcinku Sieradz-Zduńska Wola:
Sieradz Sienkiewicza (Sieradz Warta), Sieradz Woźniki (Sieradz Męka), Stawiszcze (Męcka Wola) – bez wymiany podróżnych. Zduńska Wola +15/-7.