Stacja Sieradz na linii Kolei Dużych Prędkości

Sieradz znajduje się w miejscu, gdzie linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) będzie się rozgałęziać - z Łodzi w kierunku Wrocławia i Poznania - informuje Centralny Port Komunikacyjny. Linia KDP będzie poprowadzona obrzeżami Sieradza, natomiast do centrum miasta prowadzić będą łącznice kolejowe, dzięki którym istniejąca stacja stanie się nowoczesnym węzłem przesiadkowym.

Taka organizacja ruchu zapewni optymalne wykorzystanie potencjału Kolei Dużych Prędkości – najszybsze pociągi bez zatrzymań obsłużą największą liczbę pasażerów, ale jednocześnie część pociągów będzie mogła wjechać do mniejszych, ale istotnych ośrodków. Takie rozwiązanie jest typowe dla nowoczesnych systemów kolejowych w Europie. Według tego modelu realizowana jest obsługa kolejowa m.in. hiszpańskiej Saragossy, francuskich Lyonu, Le Mans, Tours, Poitiers czy lotniska Kolonia-Bonn w Niemczech. Najszybsze pociągi poruszają się z maksymalną dopuszczalną prędkością między dużymi miastami zapewniając najkrótsze czasy przejazdu między nimi. Pociągi innej kategorii, nieco wolniejsze, ale też wykorzystujące infrastrukturę KDP, dzięki układowi łącznic wjeżdżają do centrów mniejszych miejscowości, gdzie zatrzymując się na stacjach kolejowych, zapewniają skomunikowanie z pociągami regionalnymi i lokalną komunikacją. Takie podejście, zgodne z najnowszymi światowymi trendami, CPK zastosował w Sieradzu i planowane jest ono do wdrożenia również w Kaliszu.   

Rozwiązanie sprawdzone w praktyce 

Taka organizacja ruchu zapewni optymalne wykorzystanie potencjału Kolei Dużych Prędkości – najszybsze pociągi bez zatrzymań obsłużą największą liczbę pasażerów, ale jednocześnie część pociągów będzie mogła wjechać do mniejszych, ale istotnych ośrodków. Takie rozwiązanie jest typowe dla nowoczesnych systemów kolejowych w Europie. Według tego modelu realizowana jest obsługa kolejowa m.in. hiszpańskiej Saragossy, francuskich Lyonu, Le Mans, Tours, Poitiers czy lotniska Kolonia-Bonn w Niemczech. Najszybsze pociągi poruszają się z maksymalną dopuszczalną prędkością między dużymi miastami zapewniając najkrótsze czasy przejazdu między nimi. Pociągi innej kategorii, nieco wolniejsze, ale też wykorzystujące infrastrukturę KDP, dzięki układowi łącznic wjeżdżają do centrów mniejszych miejscowości, gdzie zatrzymując się na stacjach kolejowych, zapewniają skomunikowanie z pociągami regionalnymi i lokalną komunikacją. Takie podejście, zgodne z najnowszymi światowymi trendami, CPK zastosował w Sieradzu i planowane jest ono do wdrożenia również w Kaliszu. 

KDP na stacji w Sieradzu 

Zgodnie z aktualnymi założeniami, docelowo obsługę Sieradza liniami KDP powinny zapewniać szybkie pociągi, które zatrzymają się na stacji Sieradz. Szczegóły dotyczące liczby pociągów i miast z którymi zapewnione będą połączenia są opracowywane w ramach projektu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ). Obecnie prowadzone są szerokie  konsultacje rozkładu jazdy, który wejdzie w życie w 2035 roku.  Oprócz szybkich połączeń do stacji Sieradz, planowane są również przejeżdżające po obwodnicy Sieradza pociągi KDP poruszające się z prędkością 300-320 km/h, które zapewnią najszybsze połączenia między Warszawą, a Poznaniem lub Wrocławiem. 

Sieradz może liczyć na gęstą siatkę pociągów różnych kategorii. Planowane jest uruchomienie również regionalnych ekspresów zapewniających możliwość codziennych dojazdów do stolic województw. Planowane relacje to np. Kalisz – Sieradz – Łódź – Brzeziny – Łowicz czy Sieradz – Wieruszów – Kępno – Syców – Oleśnica – Wrocław. Uruchomienie regionalnych ekspresów w proponowanej relacji (lub zmodyfikowanej w wyniku konsultacji HRJ) zależne będzie od zapewnienia finansowania przez urzędy marszałkowskie. 

Nowoczesny węzeł przesiadkowy

W ramach prac realizowanych przez CPK stacja kolejowa w Sieradzu zostanie całkowicie przebudowana. Inwestycja będzie podstawą do stworzenia multimodalnego węzła przesiadkowego, w którym pociągi stanowić będą przedłużenie lokalnych środków transportu takich jak autobusy czy samochody. Przygotowywane inwestycje CPK w Sieradzu, całkowicie odmienią okolice dworca przekształcając je w nowoczesne centrum przesiadkowe.  

Planowana jest integracja dworca kolejowego i autobusowego, a także zwiększenie dostępności stacji kolejowej od północnej strony miasta, dzięki rozbudowie sieci dróg dojazdowych, parkingów i dróg rowerowych.  Powstać ma szerokie przejście podziemne ze ścieżką rowerową będące nowym połączeniem pieszo-rowerowym w mieście. 

Źródło: Centralny Port Komunikacyjny

 

 

 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Infolinia

PKP Intercity

19 757

Przewozy Regionalne

703 20 20 20

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

(42) 205 55 15

Współpracujemy z

Ostatnie Posty

  • Brak postów do publikacji.
stat4u