Jesteś tutaj: Start
W czwartek 22 maja w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego odbyły się konsultacje dotyczące Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ). W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego, Ministerstwa Infrastruktury, województwa łódzkiego, PKP Polskich Linii Kolejowych, Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz przewoźników – Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Polregio.
Horyzontalny Rozkład Jazdy to koncepcja oparta na stałych liniach komunikacyjnych, tworzących cykliczny, przejrzysty i wygodny w przesiadkach rozkład jazdy. Dzięki HRJ możliwe będzie nie tylko lepsze planowanie połączeń pasażerskich, ale też inwestycji, budowy nowych przystanków i zakupów taboru – szczególnie w obliczu zbliżającego się uruchomienia tunelu średnicowego w Łodzi oraz budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP), której linie przebiegać będą przez region łódzki.
Jednym z głównych tematów spotkania była obsługa kolejowa Sieradza – miasta, które stanie się kluczowym punktem na sieci KDP. Sieradz leży w miejscu rozgałęzienia linii dużych prędkości biegnącej z Warszawy i CPK przez Łódź, która dalej dzieli się w kierunku Wrocławia i Poznania. Linia zostanie poprowadzona obrzeżami miasta, a dzięki specjalnym łącznicom pociągi będą mogły wjeżdżać na stację w centrum.
– Taka organizacja ruchu zapewni optymalne wykorzystanie potencjału KDP. Najszybsze pociągi bez zatrzymań obsłużą największą liczbę pasażerów podróżujących między aglomeracjami, ale jednocześnie część szybkich składów będzie mogła wjechać do Sieradza – mówi Michał Jasiak, dyrektor Biura Wdrażania Strategii i Planowania Podprogramu Kolejowego CPK.
Stacja w Sieradzu ma stać się tzw. Lokalnym Hubem Mobilności – nowoczesnym węzłem przesiadkowym, skomunikowanym z połączeniami dalekobieżnymi i regionalnymi. Zgodnie z aktualnymi założeniami, pociągi KDP z Sieradza do Warszawy, Łodzi, Poznania i Wrocławia mają kursować co 1–2 godziny. Przejazd do Łodzi ma trwać jedynie 21 minut, a do Warszawy – około 1 godziny i 20 minut.
Sieradz znajdzie się na trasie pociągu międzynarodowego Ex02 relacji Wilno – Kowno – Białystok – Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Praga. Po dotychczasowej linii kolejowej nr 14 planowana jest natomiast linia pośpieszna P15 (Wrocław Główny – Terespol), która zatrzyma się m.in. w Sieradzu i Zduńskiej Woli.
Regionalne ekspresy – nowa jakość dla mniejszych miejscowości
Kolejnym elementem dyskusji była koncepcja tzw. regionalnych ekspresów – połączeń stanowiących alternatywę dla samochodu, oferujących skrócony czas podróży oraz regularność (co 1–2 godziny). Tego typu połączenia mają pełnić podwójną funkcję – dalekobieżną i regionalną – i być obsługiwane przez konwencjonalny tabor pasażerski o prędkości do 200 km/h.
Dla Sieradza zaproponowano m.in. linię Sieradz – Wieruszów – Kępno – Wrocław, a także linie Skierniewice – Brzeziny – Łódź – Sieradz – Kalisz oraz Łowicz – Brzeziny – Łódź – Sieradz – Kalisz. Dzięki planowanym łącznicom kolejowym CPK, połączenia te mogłyby korzystać z infrastruktury linii dużych prędkości, zatrzymując się w miastach średniej wielkości, takich jak Sieradz.
Dla Zduńskiej Woli zidentyfikowano z kolei możliwość uruchomienia regionalnego ekspresu na e tzw. Magistrali Węglowej – na trasie Katowice – Tarnowskie Góry – Działoszyn (Pajęczno) – Chorzew Siemkowice – Zduńska Wola – Poddębice – Bydgoszcz.
Choć szczegółowy rozkład jazdy oraz liczba połączeń pozostają przedmiotem dalszych analiz, jedno jest pewne: HRJ zakłada znaczącą poprawę dostępności transportowej dla zachodniej części województwa łódzkiego. Uruchomienie regionalnych ekspresów będzie jednak zależne od decyzji i finansowania przez odpowiednie urzędy marszałkowskie.